|
ET22-1182
|
14.01.2025r. Próżne wahadło PKP Cargo między Błotnicą Strzelecką a Kotulinem. Linia lasu wyznacza granicę tak województw opolskiego i śląskiego jak i IZ Opole i IZ Tarnowskie Góry. Zdjęcie wykonane 35 lat i 10 dni po wpisaniu przedostatniego z serii ET22-1182 na stan MD Olszynka Grochowska. W pierwszych dniach roku 1990 PKP przyjęło łącznie 12 byków o numerach od 1172 do 1183. Z dzisiejszej perspektywy - mimo wszystkich powszechnie znanych wad tych lokomotyw - trzeba ocenić je pozytywnie. Zapewniały obsługę trakcyjną kolejnych, masowo elektryfikowanych w latach 70 i 80 liniach. Dzięki zastosowaniu podzespołów z siódemek były dość uniwersalne i często znajdowały zatrudnienie w obsłudze pociągów pasażerskich, w tym i kwalifikowanych. Relatywnie prosta konstrukcja pozwalała na obsługę w warunkach niskiej kultury warsztatowej, tak charakterystycznej dla lat PRL i wczesnej transformacji ustrojowej. Ciekawe, czy ktoś sporządził statystykę, ilu byłych i obecnych maszynistów ma kłopoty z kręgosłupem związane z długotrwałą pracą na ET22? Z uwagi na kiepską sytuacją finansową PKP Cargo należy się spodziewać, że byki posłużą jeszcze kilkanaście lat. Jedynym zagrożeniem wydaje się wprowadzenie na sieci PLK ETCS LS, ale znając opór materii nie nastąpi to zbyt szybko.
|
|